R~ S=SRAZONYPALABRA=

Primera Revista Electrénica en Ameérica Latina Especializada en Tépices de Comunicacién

Bis queda

Sobre lo Revista Comtribuciones Diredorio Buzon

Implications of North's
Information 'Soft Power'
in the North-South News Flow

Abril - Mayo 2003

Namero Actual

Numeros Anteriores

Por Kuldip Rampal
Editorial Niimero 32
Sitios de Interés Introduction
At the dawn of the 21st century, serious questions are being
Novedades raised by governments, academicians and average citizens about
N _ the implications of the Information Revolution for the worldwide
Ediclones Especiales flow of news and information. For the world long used to an

established and predictable pattern of news and information
mostly flowing from the developed North to the developing
South, the Information Revolution was expected to serve as an
equalizer in this unequal flow of information. After all, the most
revolutionary component of the new information technologies,
the Internet, was seen as a truly democratic medium, allowing
anyone to disseminate information worldwide with practically

Carr. Lago de negligible transmission costs. Six years after the Internet seeped
Guadalupe Km. 3.5, into people's consciousness across the globe, it is commonly
Atizapan de Zaragoza recognized that while it is greatly easier to transmit one's point of
Estado de México. view to the other end of the world, how seriously and credibly
that point of view is taken is an altogether different matter. In
Tels. (52)(55) 58645613 other words, the mere availability of information previously not

Fax. (52)(55) 58645613

within reach is not a sufficient factor for it to compete effectively
with other information on a common issue. The new information
must also be seen to be competing with existing information
within the realm of credibility before it can hope to make any
significant impression on the information consumer.

The same argument can be made regarding the competitiveness
of news and information purveyed by another major component
of the Information Revolution -- international satellite television.
The global popularity of Ted Turner's Cable News Network (CNN)
ever since its live coverage of the Gulf War in 1990 has spawned
scores of satellite television channels by many countries
interested in taking their view of events to people regionally and
globally. But does China's CCTV, seen in the United States via
satellite television dishes, carry the same credibility that, say, the
BBC World does across the world? Can the news service of the
international channel of Egyptian television compete well with the
one provided by Germany's Deutsche Welle TV?

Even when the political factor contributing to credibility problem
is removed, can we say that news programs from satellite
channels of two democratic countries -- for example, the United
States, a superpower, and India, a developing country -- will
carry the same credibility to the global audience? If the answer to
these questions were to be "no," then we have to ask the
guestion: What are the factors that contribute to the appeal and
credibility of information purveyed by international news
organizations? This chapter will address this question and
examine the implications of the new world of communication
unleashed upon us by the Information Revolution.

This revolution began with the introduction of the fax machine in
the early 1980s and has progressed through the stages of cable
and satellite television, cellular telephony, and the desk top

computer-based Internet, with its multi-media appendages such
as voice e-mail and digital radio and video. The European Union



https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n32/index.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n32/index.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/anterior.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/anterior.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n32/editorial.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n32/editorial.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/sintere.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/sintere.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/libros/index.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/libros/index.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/edicion.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.razonypalabra.org.mx/edicion.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://cerebro.cem.itesm.mx/
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://cerebro.cem.itesm.mx/

has recently done one up on the Americans, the pioneers in
information technologies, by pushing forward to introduce
Internet-protocol-based devices such as cellular phones with
screens and personal digital assistants that, when combined with
Internet access services, allow users to effectively manage their
communications any time at any place. With the impending
severing of the Internet umbilical cord from the desk-top
computer, the Information Revolution is about to come of age.

The central proposition explored in this chapter is that because of
the ideological and economic appeal of the North, and the
established credibility of its news organizations, the new
information technologies will provide additional "soft power" to
the North to further its ideological objectives in the developing
South. This proposition will be examined within the framework of
the theories of international news and information flow, and the
factors critical to the credibility of information in the international
sphere. We will use the definition of "soft power" provided by a
Harvard University international relations theorist, Joseph Nye,
Jr., who says that "Soft power is the ability to achieve desired
outcomes in international affairs through attraction rather than
coercion. It works by convincing others to follow, or getting them
to agree to, norms and institutions that produce the desired
behavior. Soft power can rest on the appeal of one's ideas or the
ability to set the agenda in ways that shape the preferences of
others."1

Theories of International News Flow

Several studies have identified and explained the factors that
influence the flow of news and information globally. Galtung
found that there is a "center-periphery" pattern in the flow of
international news. News, he noted, flows mostly from the
"center," or dominant countries, to the "periphery," or dependent
areas. He relates these theoretical constructs to communication
and cultural interactions between nations and points to vertical
interaction as the major factor in the inequality of nations, a
division reinforced by "feudal networks of international
communication" dominated by nations in the "center."2

A study by Kariel and Rosenvall supported this theory by
concluding that the "eliteness" of a nation as a news source was
the most important criterion for news selection3. The authors
referred to Schramm's definition of elite nations as a "group of
highly developed countries which are also dominant in world
politics."4 "Eliteness" was also seen as the relative standing of a
nation in the eyes of others5. Kariel and Rosenvall found a
statistically significant correlation (0.586) between the amount of
trade between two countries and the number of news items
about the two countries in each other's media. They also found a
statistically significant correlation (0.469) between the gross
national product of a country and the number of news items
appearing about that country in another country's media. But the
highest correlation (0.845) was found between the "eliteness" of
a country and the number of items about that country appearing
in the media of nations ranked lower on the eliteness scale. The
authors described this correlation as both statistically significant
and substantively important6.

A study by Hester concluded that at any given time, the nations
of the world have designated places in an international pecking
order. Perceptions of positions in that order partially determine
the flow, direction and volume of information. This study also
noted that strong economic relations or cultural affinities increase
the flow of news among nations, as does the perception of threat
between any two nationsZ. Another theory says that news flow is
vertical from developed countries (North) to developing countries
(South), with supplemental horizontal flows within the North and
within the South, although flow within the latter is substantially
lesser in volume. Also, while there exists a good deal of news
flow from South to North, it tends to be significantly less in
volume in comparison with the flow from North to South8.



These theories would place the United States, the major
countries in the European Union -- Germany, Great Britain,
France and Italy -- and Japan as the elite countries for political
and economic reasons, among others, in the hierarchy of nations.
Keohane and Nye, Jr. say that ideological and material success of
a country makes its culture and ideology attractive9. They note
that America's popular culture, with its libertarian and egalitarian
currents, dominates film, television and electronic
communications. Germany, Britain, France, Italy and Japan
reflect the same attributes, although to varying degrees as
compared with the United States. When the "language" factor is
added to the factor of "eliteness," the United States and Britain
acquire particular significance because English is the most widely
spoken international language in the world, which would seem to
particularly facilitate and promote the spread of values and
culture from these two countries. It is not a coincidence,
therefore, that the standards and architecture of the new
information systems, like the Internet, are built around the
English language.

The use of the French language in several parts of the world
would similarly enable France, another of the elite nations, to
spread its values and culture. The language factor may inhibit the
media "soft power" of Germany, Italy and Japan around the
world, something that at least Germany is very much aware of in
view of the fact that one-third of its daily programming on DW-TV
for the global audience is broadcast in English.

Theory of Information Credibility

Much research has been done over the years to determine the
factors associated with credible information. In more than 50
experiments done by Yale University's Program of Research on
Communication, several factors were identified and explained
toward understanding the issue of information credibilityl0. They
are: a) The communicator, b) The message, c) The audience, d)
The interaction. Some of the key findings are as follows.

A credible communicator is one who is seen to be "trustworthy"
and "expert." Communicators or information sources perceived to
be biased and unfair have low credibility. A credible
communicator is also a likeable one. A communicator who is
perceived to have had a history of providing credible information
will have an edge over a new communicator. In terms of message
structure, presenting both sides of an issue is more effective with
those who are well educated or initially opposed, and two-sided
presentations tend to inoculate against future
counterpropaganda. Effectiveness of a communication does not
have any clear link with the order in which the pro and con
arguments are presented. Fears arousing and threatening
communications are effective only in cases when such appeals
are not too strong.

The studies of audience found that it is easier to persuade
individuals with high intelligence than those with low intellectual
ability. This is because the former have more ability to draw valid
inferences when exposed to persuasive communications that rely
primarily on impressive logical arguments. At the same time,
those with high intellectual ability are also more likely to be
critical of the arguments presented so there is more of a
challenge in persuading them. The research also showed that
audience interaction with the communicator is a much more
effective way of changing opinions than passive participation,
such as merely listening to a program on a radio or reading a
news story or editorial in a newspaper.

Other research has looked into the issue of medium effectiveness
and found no consistent pattern of advantage in one medium
over another. Klapper, in his study on the effects of mass media,
concluded that all face-to-face contact is more persuasive than
radio, which, in turn, is more effective than print. Television and
films probably rank between face-to-face communication and



radio, but this latter point has not been empirically
demonstratedll.

Eliteness, Credibility and Media Dominance

It is easy to understand within the framework of these news flow
theories and information credibility factors why dominant media
players in the world have been, and continue to be, from the
major Western countries. The eliteness of the United States,
Great Britain and France is clearly a factor in the global
dominance of print, audio and video news services from these
countries, but what needs to be explained is why other elite
nations -- Japan, Germany and Italy -- do not have international
news organizations with a similar level of presence. After all,
Japan and Germany are stronger economically than Britain and
France when measured in per capita income levels, and Italy is
economically strong enough to be a member of the G7 group of
industrial nations.

One explanation to this anomaly in media presence could be
offered within the context of one measure of credibility discussed
earlier -- that a communicator with a history of providing credible
information will have an edge over a new entrant in the
marketplace of ideas. Japan, Germany and Italy had controlled
and officially directed media systems, which were known more
for the quality, or lack of it, of their propaganda activities globally
than for any credible journalistic endeavors. It was not until
these countries became democracies at the end of World War II
that media were freed of the governmental stranglehold and
allowed necessary freedoms to process news and information
accurately and objectively. The United States, Britain and France,
on the other hand, have had long-standing pluralistic democratic
political systems predicated on the values of rule of law, human
rights, and religious freedom, among others. The media systems
that emerged within the framework of these values were bound
to show commitment to the journalistic values of accuracy and
objectivity sooner rather than later, thus having a head start
toward consolidating their credibility. In the United States, for
example, journalistic objectivity has been a tradition for almost
150 years. Amidst propaganda from fascist and Nazi movements
in Europe, John Reith, BBC's first director-general, built this world
news service in the late 1920s under tenets of objectivity12 that
in early 2000 would be termed as "Britain's gift to the world" by
U.N. Secretary-General Kofi Anan.

Since the eliteness of a nation combined with the perception of
credibility of a media organization from that nation are the
necessary factors to the attractiveness of that news organization
globally, we can see why Western news organizations are
dominant while those from other major countries are only
marginal players. It will take a long time for the media of Russia,
a one-time elite nation in the form of the Soviet Union because of
its superpower status, to get over the legacy of Marxist
propaganda that was the hallmark of the Soviet media, including
TASS, its global news agency. China may be an up and coming
economic power, but its media are still state owned and used to
purvey only the government version of domestic and world
affairs, just as the media did in the old days of the Soviet Union.
Democratic India's media are doing much better in the realm of
objectivity, but India is a developing country so its media do not
yet have the appeal or financial resources to compete with the
news organizations of "elite" states. Indonesia, another large
country, has only recently emerged as a democracy from more
than 30 years of authoritarian rule, so it will be a long time
before its media make an impression globally.

Indeed, even as the democratic wave has spread around the
world since the collapse of the Soviet Union, less than half of the
world's nations had democratic political systems in 1999. The
New York-based Freedom House, which annually publishes a
report on the status of civil liberties and press freedom around
the world, said in its 1998-99 report that 88 of the world's 191
countries (46 percent) were rated as "Free," meaning that they



maintain a high degree of such freedoms. Although this is the
largest number of free countries on record, the remaining 54
percent continued to deny or substantially limit political and civil
rights, and personal and press freedoms to their peoplel3.

Given that educated people around the world are interested in
accurate and reliable information on domestic and international
issues, they are likely to turn to international news providers
when their domestic news organizations cannot provide such
information because of limited news gathering resources or
government controls. Keohane and Nye, Jr., say that news
organizations in the United States, Britain and France have
capabilities for collecting intelligent information that dwarf those
of other nations. "Information power flows to those who can edit
and credibly validate information to sort out what is both correct
and important.... Brand names and the ability to bestow an
international seal of approval will become more important."14 As
we will see, Western news organizations have both the brand
names and the international seal of approval because of the
eliteness and credibility factors mentioned before. To reach such
a status, emerging news agencies will have a lot of catching up
to do before they can compete with the established Western
news agencies.

Dominant Global News Organizations

Because of the reasons discussed above, the dominant news
organizations globally, whether print or broadcast oriented, have
been from the United States, Great Britain and France for many
decades. We will briefly identify and explain the operations of the
major global media players.

Print news agencies: The Associated Press from the United
States, Reuters from Britain and Agence France-Presse from
France have been the major international news agencies since
the 19th century. Using state-of-the-art telecommunications
facilities -- telephone, radio, cable, satellite phones and photo
uplinks with mobile antennas, laptop computers with wireless
satellite uplinks, and the Internet -- these news agencies can
transmit up to 10,000 words per minute between any two points
on the globe.

The AP says its mission is to provide factual coverage of news to
all parts of the globe for use. "News bearing the AP logotype can
be counted on to be accurate, balanced and informed."15 The AP
serves 8,500 newspaper, radio and television subscribers in 112
countries, in addition to its subscribers in the United States. The
AP sends more than 20 million words and about 1,000 photos
each day from its 240 bureaus to its subscribers worldwide. It
serves as a source of news, photos, graphics, audio and video for
more than one billion people every day. AP Information Services,
started in 1990, licenses AP content to online service providers
worldwidel6.

Reuters supplies news and financial information services to media
subscribers worldwide. Reuters says its premier position as a
global news and information group is based on a reputation for
speed, accuracy, integrity and impartiality as well as continuous
technological innovation. The agency's news service is subscribed
to by news organizations in 157 countries either directly or
through their national news agencies, which translate the Reuters
copy into their own languages for distribution. Over 3 million
words of Reuters' copy, supplied by 183 bureaus worldwide, are
published daily. News is gathered and edited for both business
and media clients in 23 languages. Reuters also provides news
and information to over 225 Internet sites reaching an estimated
12 million viewers per month and generating approximately 140
million pageviews17

Agence France-Presse, with its bureaus in 165 countries,
provides news services in English, French, German, Spanish,
Portuguese and Arabic, delivering 2 million words a day. AFP's
subscribers include 650 newspapers and periodicals, 400 radio



and television stations, and about 100 national news agencies
around the world18. In March 2000, AFP began to distribute
information services in French and English via any fixed or mobile
Internet device, including mobile phones, screenphones, and set
top boxes for televisions. The new service enables
telecommunications carriers to provide their users with access to
personalized information services, anywhere, anytime, and on
any device. Subscribers can also receive news on pre-selected
topics through e-maill9

Supplemental news agencies: Supplemental news agencies go
beyond spot news coverage provided by AP, Reuters and AFP, and
offer hard news exclusives, investigative reporting, political
commentary and concentrated business coverage. The New York
Times News Service is the world's largest supplemental news
service, distributing news to 650 clients in more than 50
countries. In addition, the New York Times Syndicate distributes
columns, special features, news and other material to more than
2,000 clients worldwide. The service is available in English and
Spanish20. The Los Angeles Times-Washington Post News
Service has 600 clients in 56 countries21. Both of these services
are available on the Internet also.

Video news agencies: Reuters is the world's largest television
news agency. Updated every six hours, Reuters Reports provides
the top 10 to 12 stories of the moment in ready-to-air format,
with a total of 60 international news and sports stories each day.
Reuters Reports is also designed to serve the needs of Internet
sites wishing to offer video news clips. The Reuters network of
184 bureaus in 163 countries forms the backbone of the video
agency's news gathering activities. Some 310 subscribers plus
their networks and affiliates in 93 countries use Reuters
television news coverage22. The Associated Press Television
News (APTN), the other major international video news agency,
provides video of the day's top news stories by satellite to major
news organizations worldwide from 83 AP bureaus in 67
countries. A total of 330 international broadcasters receive AP's
global video news service23.

Global newspapers, magazines and broadcasters: Several
Western newspapers, magazines and broadcasting organizations
also play a significant role as purveyors of news globally. Four
newspapers that are especially valued by opinion leaders around
the world are the New York Times (Circulation: 1.15 million
weekdays); the Times (1.3 million) and the Guardian (386,942),
both from the U.K.; and France's Le Monde (382,944). The New
York Times online had more than 10 million registered users in
February 2000, including 13 percent of the users from abroad.
This service recorded 92 million page views in November 1999.
The Times, the Guardian and Le Monde are available on the
Internet also. The International Herald Tribune, jointly owned by
the New York Times and the Washington Post, is printed
simultaneously via satellite at 10 locations worldwide. In early
2000, it had a daily circulation of 227,945, with a total readership
of more than 600,000 in 181 countries.

Among newsmagazines, three stand out for their global reach --
TIME, Newsweek and Britain's Economist. TIME, with its 1999
circulation of 4.10 million in the United States alone, sold an
additional million-plus copies to readers overseas. It publishes
editions for Canada, Europe, the Middle East, Asia, Africa and
Latin America. Newsweek, whose 1999 U.S. circulation was just
over 3.2 million, sold about a million copies internationally
through its editions for Europe, Japan, Latin America, the Pacific
and Southeast Asia. The Economist, reputed for its
comprehensive coverage of global issues and good writing, had a
worldwide circulation of 654,214 in 1999.

In international television news broadcasting, CNN International
is a global, 24-hour news network, offering news coverage from
the CNN News Group's 34 worldwide bureaus since 1985.

CNN/US or CNNI can be seen in more than 225 million television



households in 212 countries and territories worldwide, including
82.5 million subscribers for the two services in the United States.
The CNN News Group has a newsgathering network of 4,000 staff
and 850 global television affiliates24.

CNN International's biggest competitor today is BBC World, the
British Broadcasting Corporation's international news and
information channel. In operation since 1991, BBC World is
available in 71 million 24-hour homes, and in an additional 96
million homes on a part day basis in nearly 200 countries and
territories worldwide. BBC claims that it is the world's largest and
most trusted news organization. BBC News, which supplies news
programming for BBC World, has 50 bureaus worldwide, with
over 250 correspondents and a staff of more than 2,000. BBC
World provides dedicated local programming for the channel's
substantial audiences in Europe and India plus 70 hours per week
of Japanese translation. Partly for that reason, BBC World's reach
in India, for example, in early 2000 was double that of CNN
International's25. BBC World became available on the Internet in
1999 when it dedicated the world's first all digital 24-hour
newsroom in London.

Another significant player in international television news
broadcasting is Deutsche Welle TV, an international satellite
television channel of the German public broadcaster. DW-TV
broadcasts news and public affairs programming in German,
English and Spanish in rotating two-hour time slots.

In international radio news, two stations have established their
credibility as reliable sources of news to listeners worldwide.
They are the BBC World Service and the Voice of America. BBC
World Service, which went on the air in 1932, has a daily
audience of 143 million, including 3.5 million regular listeners in
the United States. It was broadcasting in 44 languages in
199926. The service is also available on the Internet.

The Voice of America, established as the international
broadcasting service of the U.S. government in 1942, reached
some 91 million listeners worldwide in 1999. VOA puts out more
than 900 hours a week of broadcasts in English and 52 other
languages. The VOA is now broadcasting over the Internet
programs from all 53 of its language services27. Radio France
International has a huge following in the Francophone world,
including East and North Africa, the Middle East, and Asia. This
state-owned radio network has some 30 million listeners
worldwide28.

'Soft Power' Factor in North's Media Dominance

At the surface level, it would appear that news organizations
from the North are dominant globally because they have the
financial, personnel and technological resources to provide news
and information services that countries in the South cannot
provide. On a more substantive level, however, the dominance of
Western news organizations has to do with their coverage of
international affairs in a fairly unbiased manner within the
context of their countries' pluralistic, liberal and secular values.
Conflicts over competing ethnic, religious, or national identities
often escalate as a result of propaganda campaign by demagogic
leaders around the world, who also go to great lengths to
suppress dissident political movements. News organizations from
the North typically strive to provide unbiased reportage on these
issues and expose false reports. They also promote the values of
democracy and market economies, and frame the coverage of
international issues in a manner that promotes these ideals and
other Western interests. Such coverage historically has been able
to engage the suppressed people from the South whenever they
have had unrestricted access to Western news organizations.
That is where the "soft power" dimension of Western news
organizations lies.

For example, Lawrence E. Magne, the editor of Passport to World
Band Radio, attributed the BBC's "vast international audience" to



its "objective news." He added that "one reason it's [the BBC] so
powerful is because it is credible."29 A study sought answer to
this question, among others, from a sample of secondary-school
educated people in four Egyptian cities: How believable is the
BBC's coverage of international issues? Rating categories given to
the respondents were: Always, Usually, Seldom, Never, Don't
Know. The following results were found: Always: 39 percent;
Usually: 58 percent; Seldom: 2 percent30. Even in democratic
India, audience research has shown BBC's strong appeal as a
news source. A 1986 study in Calcutta found that BBC was
considered to be the best source of news, as compared with all
home and other foreign stations31. Indeed, studies have shown
that in several countries BBC news is held in greater credibility
than the native radio newscasts. The Voice of America also has a
significant credibility abroad. For example, in China, the VOA
audience, which is typically about 17 million daily, went up to an
estimated 100 million during the 1989 Tiananmen pro-democracy
movement because of its extensive and reliable coverage of the
movement32.

Western news organizations are also the suppliers of most of the
non-local news appearing in the media of the South. The AP,
Reuters and AFP control the bulk of the world's news flow, with
their daily output of about 25 million words. The next five leading
news agencies account for only 1.09 million words daily33.
Several academic and professional studies since the 1960s have
shown that the South depends on the news agencies from the
North, both print and broadcast, for over 75 percent of the
general world news and even news of geopolitical regions in the
South34. As a result, people in the South are forced to see each
other, and often even themselves, through the medium of news
agencies from the North. Many critics in the South say that the
North's media dominance confines judgments and decisions on
what should be known, and how it should be made known, into
the hands of a few news organizations. However, the South's
efforts to develop its own viable newsgathering organizations
with global appeal have not amounted to much because of a lack
of financial and professional resources, as well as political
ideologies that are not always conducive to purveying accurate,
objective and impartial journalism.

The ability of the North's dominant media to set the agenda on
what issues are important and how these issues should be
framed has been a source of its soft power for many years.
Keohane and Nye, Jr., provide a relatively recent example to
establish the significance of this soft power. They say that when
Iraq invaded Kuwait in 1990, the fact that CNN was an American
company helped to frame the issue worldwide as aggression. Had
an Arab company been the world's dominant TV channel, perhaps
the issue would have been framed as a justified attempt to
reverse the colonial humiliation35. The agenda set by the North's
media was said to be largely responsible for creating public
opinion worldwide, including in practically all of the Arab world, in
favor of the U.S.-led invasion of Iraq to reverse the aggression.

By the same token, the Kosovo situation in Yugoslavia was
framed by the North's media primarily as a violation of Muslim
Kosovars' human rights by Christian Serbs, setting the stage for
NATO's unilateral intervention in early 1999 even though no such
move was endorsed by the United Nations. The Yugoslav
government had viewed the Kosovo Liberation Army as a terrorist
separatist movement bent on snatching away a part of its
territory. Dr. Cedomir Strbac, Yugoslav ambassador to India, in a
clear recognition of the soft power of the North's media, wrote
about the influence of the CNN and BBC World news channels.
"The very idea of the two channels with the widest reach in the
world being the tools in a war game is profoundly disturbing," he
said36.

A 1999 research study gives credit to the Voice of America, BBC
World Service and, especially, U.S.-sponsored Radio Free Europe
and Radio Liberty stations for keeping the spirit of democracy



alive during the Cold War in the Eastern European satellite states
and the Soviet Union. This study also notes that during the
Tiananmen Square massacre in 1989, democracy activists
hooked VCRs to hotel satellite feeds and taped CNN's images to
circulate across the country. Fax machines were used for
communication with the outside world despite the efforts of a
powerful state apparatus37. The Communist government in
Beijing was also concerned enough about the influence of the
BBC World news channel on its people that it forced Rupert
Murdoch to end this service, provided through his Hong Kong-
based STAR-TV, in 1994 in return for a commercial concession. A
year earlier, Murdoch had told a shareholder meeting that
satellite television was "an unambiguous threat to totalitarian
regimes everywhere."38

In January 1998, four days before Pope John Paul was due to
leave for a visit to Cuba, both the BBC World and CNN
highlighted a story of 15 Cuban dissidents brought to Rome by an
Italian human rights organization. The dissident group reminded
the Pope to keep Cuba's human rights abuses on his agenda in
his talks with President Fidel Castro. Castro released about 300
prisoners, including more than 70 political prisoners, as a
goodwill gesture after the pontiff's groundbreaking trip to the
island39.

Another example of Western media framing global issues in such
a way that advances Western objectives comes from the
coverage of President Bill Clinton's trip to South Asia at the time
of this writing. Even though in their separate interviews with
Newsweek magazine in early March 2000, Indian Prime Minister
Atal Bihari Vajpayee and Pakistani leader Gen. Pervez Musharraf
ruled out the possibility of nuclear confrontation between the two
countries40, practically every major Western news organization
was warning of such a danger. The lead focus of stories on
Clinton's trip, even before the president had made any statement
upon his arrival in India, was on the necessity of India and
Pakistan to curb their nuclear weapons programs and sign the
Comprehensive Test Ban Treaty. Such a focus by the news
organizations presumably was influenced by the concerns of
Western governments ever since the testing of nuclear devices by
India and Pakistan in 1998. Meanwhile, U.S. Secretary of State
Madeleine Albright, who has been one of the major critics of
India and Pakistan's nuclear programs, raved about India's
knowledge economy in a speech to the Washington, D.C.-based
Asia Society on March 14, 2000, four days before Clinton left for
India. She went on to describe India as one of the unreported
economic success stories of the 1990s41.

Nye, Jr., and Owens explain what can happen when the North
does not actively use its soft power to deal with crisis situations.
They say that information campaigns to expose hate propaganda
in Rwanda could have prevented the genocide in that country in
1994. Rwanda's genocide, one of the most intense bouts of killing
in history, lasted from April to June 1994, as mobs of the Hutu
majority led by soldiers and militia systematically put to death up
to a million minority Tutsis and politically moderate Hutus. "A few
simple measures, such as suppressing extremist Hutu radio
broadcasts that called for attacks on civilians, or broadcasting
Voice of America reports that exposed the true actions and goals
of those who sought to hijack the government and incite
genocide, might have contained or averted the killing," they
said42.

'Soft Power' in the Age of the Internet

The Internet has revolutionized the instrument of soft power and
the opportunities to apply it for the elite nations of the North.
There are several reasons for this development. First, unlike the
traditional mass media, which could be barred from entering
countries hostile to information campaigns from the North, the
Internet is practically impossible to control. Blocked Web sites
can simply change their Web addresses. An Internet user in a
country imposing controls can also dial into a server outside the



country and access the desired information. Given the global
nature of the Internet, content can be published from anywhere
in the world. When a government tries to prosecute a content
provider or force the withdrawal of material, there are others
around the world prepared to copy or mirror the information on
their own sites, in countries where the information is legal.

Secondly, although costs are negligible for anyone wishing to
disseminate existing information via the Internet, the collection
and production of new information often requires costly
investments. The United States, Britain and France have
capabilities for collecting quality information and intelligence that
are rarely within the grasp of other nations.

Thirdly, the massive amount of information available in
cyberspace may not have much credibility for an educated
individual unless it is processed and packaged professionally, and
has a seal of approval associated with internationally known and
valued information suppliers, most of whom are based in the
North. Editors, filters, interpreters, and cue-givers become more
in demand, and this is a source of power for the North43.

Fourthly, the very low cost of information transmission has
opened the field to networks of non-governmental organizations
and even individuals. These networks are particularly effective in
penetrating states without regard to borders and using domestic
constituencies to force political leaders to focus on their preferred
agendas. The democratic, elite states of the North find these
networks natural allies in promoting their ideological and other
objectives abroad44.

Finally, whereas the traditional media provided only a one-way
communication to the receiver of information, the Internet, as
the only true interactive mass medium, allows the receiver to
choose information selectively to meet specific needs and provide
immediate feedback. Interactivity allows for the development of
new virtual communities -- people who imagine themselves as
part of a single group regardless of how far apart they are
physically from one another -- and helps coordinate action across
borders.

These attributes of the Internet combined with its explosive
growth over the last several years make it a formidable
instrument of soft power for the North, and, to varying degrees,
for other countries of the world. In February 2000, about 200
million people worldwide were subscribing to the Internet,
including 100 million in the United States.45 One billion people --
one-sixth of the humanity -- are expected to be using the
Internet by the year 2005, two-thirds of them outside the United
States. A key reason for Internet's rapid growth is that countries
rightfully see it as an important tool for strengthening their
economies and reaching out to their populations in the 21st
century. Therefore, it will become difficult for authoritarian
regimes to reconcile political controls with the increasing role of
the Internet in the future.

It is not surprising then that among the first to use the Internet
were human rights organizations in the North. They include
Human Rights Watch, Human Rights Internet, Human Rights
Interactive Network, the Carter Center, Amnesty International,
Institute for Global Communications, and NetAction, among
others. These Web sites are powerful tools for increasing human
rights awareness around the world and collecting signatures to
launch worldwide campaigns. The San Francisco-based Institute
for Global Communications, for example, offers to host Web
pages and e-mail addresses for human rights activists. Its
mission is to advance and inform movements for peace,
economic and social justice, human rights and environmental
sustainability around the world by promoting the strategic use of
appropriate computer networking technology46. Another human
rights group, New York City-based Human Rights in China, posted
a comprehensive report on its Web site in September 1999,



revealing a nationwide system of arbitrary detention in the
country. The report made a number of recommendations to the
international community, including the U.N., to express concern
about the use of arbitrary detention in China47. At the time of
this writing in March 2000, the United States was getting ready
to sponsor a resolution at the U.N. meeting on human rights in
Geneva condemning China's human rights record.

Several examples illustrate the support provided by the North-
based governmental or non-governmental organizations for
activities promoting human rights and democracy around the
world. In June 1997, Chinese dissidents founded Tunnel, a
Chinese language journal of dissent. This journal is managed and
edited in China. Once an issue is ready to be published, it is
secretly delivered to the United States and then e-mailed back to
China from an anonymous address. "Thus its staff remains safely
hidden in cyberspace, and all of its contributors, both in China
and abroad, write under pseudonyms."48 In Indonesia,
bypassing the government-controlled television and radio
stations, dissidents shared information about protests by e-mail,
inundated news groups with stories of President Suharto's
corruption, and used chat groups to exchange tips about resisting
troops and bringing democracy to the country. After more than
30 years of authoritarian rule, Indonesia finally turned
democratic in 199949.

During the Kosovo crisis in 1998-99, a pro-democracy radio
station in Belgrade, Radio B92, was shut down by the authorities.
The station put its programming on the Internet through
RealAudio, using a Dutch service provider. Radio Free Europe,
Voice of America, and Deutche Welle picked up the station off the
Internet and rebroadcast it back into Serbia, where it served as
the source of independent reporting and a focal point for
democratic opposition. Faced with this strategy, the government
allowed the station back on the air50. This example also
illustrates the creative ways available on the Internet to
disseminate information around the controls of censors.

U.S.-sponsored Radio Free Europe and Radio Liberty, which have
long campaigned for democracy via the airwaves, now also use
the e-mail to disseminate information to a dispersed audience
very inexpensively. In Brazil, when an Indian tribe was
threatened, the Internet carried news of the threat and sparked
pressure on the Brazilian government that generated a change in
policy. Similarly, U.S.-based non-governmental organizations
supporting rebels in Chiapas used the Internet to forestall the
bloody reprisals they expected from the Mexican government.

Other computer-assisted approaches, such as fax-casting and e-
mail, are also being used effectively by individuals and interest
groups to engage in political discourse. As of August 1998, one
service identified 29,000 IRC (Internet Relay Chat) channels,
30,000 Usenet newsgroups, and 90,095 mailings lists -- each one
representing a network of individuals worldwide interested in a
particular subject. An overwhelming majority of these discussion
groups were conducting their activities through Internet servers
in the North51.

Authoritarian and semi-authoritarian governments, worried about
the effects of freewheeling political discussions by Usenet groups
on their people, have taken steps to stem the tide of such
discourse. The New York Times reported in early 1999 that in
China, "Hundreds of agents are reportedly being trained to sniff
around inside companies and universities for objectionable Web
sites and subversive messages."52 The government has used
firewall technology to try to block access to scores of Web sites it
deems objectionable, including the New York Times and CNN.
"But savvy users here know how to use proxy servers or other
techniques for circumventing the firewall," the news story said.
On February 1, 2000, the Chinese government strongly criticized
a White House report on U.S. global leadership objectives in the
21st century. "To lead the world is the same thing as seeking



global hegemony," a Chinese government spokesman said. He
added that "America would achieve its goals through the use of
'soft forces' -- the Internet, film, television, books, capital and
consumer products -- which would be backed up by the 'hard
forces' of its military seen in the 1991 Gulf War and the bombing
of Yugoslavia last year."53

The Singapore government announced in 1996 that it would hold
both content providers and access providers accountable for
politically objectionable material. As a result, the Socratic Circle,
one particularly popular discussion group engaged in animated
political discussions about Singapore, was suddenly found out of
bound by the Internet users in the country54. Other political
discussion groups about Singapore, however, quickly made their
presence on the Internet.

Conclusion

Two important conclusions emerge from the foregoing discussion.
Firstly, a nation's appeal to people around the world and its
influence in world affairs is dependent on the level of its
eliteness, meaning its ranking in the pecking order of nations.
The eliteness itself is dependent on the ideological, economic and
military strength of a country. Either because of their inherent
appeal or because of their proven success, the ideological and
economic values that have emerged as having the strongest
appeal around the world are pluralistic democratic political
systems and market economies. It is also obvious that strong
countries built on these values manifest quite liberal social and
cultural values as well, which further add to the attractiveness of
such nations.

All of these factors converge to establish the eliteness of a
nation, a necessary prerequisite to meet before its say in world
affairs can carry a significant weight, or "soft power." The United
States, Britain and France have been the pre-eminent large elite
nations in view of their long-standing commitment to liberal
ideological, economic and socio-cultural values, and their military
strength. It is little wonder, then, that the largest export from the
United States is its information and cultural products, bringing
$60.2 billion in revenues from abroad in 1996. This writer, having
traveled to some 25 countries, has seen first-hand the huge
presence of American, British and French information and cultural
products. As other countries reach the level of development of
"elite" nations, no doubt, there will be greater competition for
"soft power."

Secondly, those who had assumed that the Internet will have a
leveling effect on the unequal flow of information between the
North and the South are finding that it will take more than just a
heavier flow of information from the South to the North to
address the imbalances. The South must also match the
credibility associated with major news and information suppliers
from the North before it can hope to see an equitable
international communication order it has advocated for years.
And, as we have seen, credibility is rooted in a firm discipline of
information gathering and packaging, a discipline that can be
developed only in democratic nations with press freedoms.
Considering that less than half of the world's nations are listed as
"Free" by the Freedom House, mentioned earlier, many countries
in the South are still a long way from having the political and
media environment necessary to produce credible information.
Even if they create such an environment, they will have other
catching up to do before they can be "elite" enough to be taken
seriously by information consumers around the world. Until that
time, one can expect to see BBC World or CNN, for example, as
having a global appeal, while China's CCTV, as another example,
serves mostly the ethnic Chinese diaspora abroad.

Notas:



1 Joseph Nye, Jr., Bound to Lead: The Changing Nature of American Power (New
York: Basic Books, 1990), 15-16.

2 Hamid Mowlana, Global Information and World Communication (New

York: Longman, 1986), 24-26.

3 Herbert G. Kariel and Lynn A. Rosenvall, "Factors Influencing

International News Flow," Journalism Quarterly 61, no. 3 (Autumn 1984), 509-516.
4 Wilbur Schramm, Mass Media and National Development (Palo Alto,

Calif.: Stanford University Press, 1964), 58-59.

5 Kariel and Rosenvall, 511.

6 Ibid., 513.

7 Al Hester, "International Information Flow," in International &

Intercultural Communication (New York: Hastings House, 1976), 248-249.

8 Mowlana, 25.

9 Robert O.Keohane and Joseph S. Nye, Jr., "Power and Interdependence in
the Information Age," in Foreign Affairs 77, no. 5 (September/October

1998): 86-87.

10 Shearon A.Lowery and Melvin L. DeFleur, Milestones in Mass
Communication Research, 3rd edition (White Plains, NY: Longman, 1995),
165-188.

11 Joseph T. Klapper, The Effects of Mass Communication (New York: Free
Press, 1960), 108-109.

12 Roger Milner, Reith: The BBC Years (Edinburgh: Mainstream Publishing
Co., 19830), 158-251.

13 Adrian Karatnycky, "A Good Year for Freedom," in Freedom in the

World: The Annual Survey of Political and Civil Liberties (New York:

Freedom House, 1999), [WWW Document]. URL
<http://www.freedomhouse.org/survey99/essays/karat.htmi>

14 Keohane and Nye, Jr., 88-89.

15 The Associated Press Web Site, "Facts about AP," [WWW Document].

URL <http://www.ap.org/pages/aptoday/index.html|>

16 The Associated Press Web Site, "AP Information Services," [WWW
Document]. URL <http://www.ap.org/is/index.html|>

17 Adam Wolf, "Reuters," Information supplied by Mr. Wolf, media

relations manager of Reuters-America, Inc., Feb. 7, 2000. Also see Reuters'
Web Site at <http://www.reuters.com/aboutreuters/background/>

18 Agence France-Presse,"AFP: A World News Agency," Information

supplied by AFP, Jan. 28, 2000.

19 AFP, "Alcatel and AFP team up on Mobile Internet Content."

[WWW Document]. URL
<http://www.afp.com/english/afp/?cat=new&page=index&release=alcatel>
20 The New York Times News Service Web Site, "About the News Service,"
[WWW Document]. URL <http://nytsyn.com/newsservice/about.html>

21 The Los Angeles Times-Washington Post News Service Web Site, "All
About Us," [WWW Document]. URL <http://www.newsservice.com/info.html>
22 Wolf, Personal Interview, Feb. 7, 2000.

23 APTN Web Site, "About APTN," [WWW Document]. URL
<http://www.aptn.com/80256812004D9CF5/pages/About+APTN>

24 CNN Web Site, "CNN Turns Global Village Into a Reality With

Millennium," [WWW Document]. URL

<http://www.turner-asia.com/cnni/cnni highlights/index.htmi>

25 BBC World Web Site, "Updated PAX 1999 India Results." [WWW
Document]. URL <http://www.bbcworld.com/Content/About/pax.asp>

26 BBC World Service Web Site, "Annual Review 1998/99," [WWW Document]. URL
<http://www.bbc.co.uk/worldservice/aboutus/annualreview/key.htm>

27 VOA Web Site, "Director's Page," [WWW Document]. URL
<http://www.voa.gov/director/>

28 "Radio France Talks to the World Only in Proper Francais," in The

Christian Science Monitor, October 4, 1995, 11.

29 "Candor Becoming a Staple of Shortwave," The New York Times, March
19, 1989, 18.

30 USIA Research Report, Media Use by the Better-Educated in Four Egyptian
Cities, (Washington, D.C.: Office of Research, USIA, 1984), 40.

31 Kuldip R. Rampal and W. Clifton Adams, "Credibility of the Asian News
Broadcasts of the Voice of America and the British Broadcasting

Corporation," in Gazette 46, no. 2 (1990), 101.

32"The Voice of America has Won the Ear of China," The New York Times,
May 9, 1989, 4.

33 Howard Frederick, Global Communication and International Relations
(Belmont, CA: Wadsworth Publishing Co., 1993), 128.

34 Mowlana, 28-29.

35 Keohane and Nye, Jr.,, 91.

36 Cedomir Strbac, "Rebirth of Goebbels," in The Hindustan Times, New Delhi, India,
April 10, 1999, p.5.

37 Akshay Joshi,"The Information Revolution and National Power: Political Aspects,"
in Strategic Analysis 23, no. 6 (September 1999), 1004-1052.

38"China welcomes Murdoch in from the cold," in The Age, Australia, December 12,
1998, [WWW Document]. URL
http://www.theage.com.au/daily/981212/news/news16.html

39"EU welcomes prisoner releases in Cuba, seeks more," Reuters news story,
February 24, 1998, [WWW Document]. URL
http://www.fiu.edu/~fcf/eunion22498.html

40 "Tense Words, Tough Talk; India's Prime Minister Atal Bihari Vajpayee," and
"Tense Words, Tough Talk; Pakistan's Gen. Pervez Musharraf," in The Washington
Post, March 12, 2000, BO1.

41"Remarks by Secretary of State Madeleine K. Albright to the Asia Society," Asia
Society, Washington, D.C., March 14, 2000, [WWW Document]. URL
<http://www.asiasociety.org/speeches/albright3.html>

42 Joseph S. Nye, Jr., and William A.Owens, "America's Information Edge,"

in Foreign Affairs 75, no. 2 (March/April 1996), 32.

43 Keohane and Nye, Jr., 89.

44 Ibid., 83.

45 BBC World Service, "World Business Report," Feb. 14, 2000," [WWW
Document]. URL

<http://www.bbc.co.uk/worldservice/worldbusinessreport/>

46 IGC Web Site, "About IGC Internet," [WWW Document]. URL
<http://www.igc.org/igc/gateway/about.html>



https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.freedomhouse.org/survey99/essays/karat.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.ap.org/pages/aptoday/index.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.ap.org/is/index.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.reuters.com/aboutreuters/background/
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.afp.com/english/afp/?cat=new&page=index&release=alcatel
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://nytsyn.com/newsservice/about.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.newsservice.com/info.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.aptn.com/80256812004D9CF5/pages/About%2BAPTN
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.turner-asia.com/cnni/cnni_highlights/index.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.bbcworld.com/Content/About/pax.asp
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.bbc.co.uk/worldservice/aboutus/annualreview/key.htm
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.voa.gov/director/
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.asiasociety.org/speeches/albright3.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.bbc.co.uk/worldservice/worldbusinessreport/
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.igc.org/igc/gateway/about.html

47 Human Rights in China Web Site, "New Study Reveals Nationwide

System of Arbitrary Detention," September 1999, ," [WWW Document].

URL <http://www.hrichina.org/reports/cleanup.html#Recommendations>

48 Regardless of Frontiers Web Site, "Global Internet Liberty Campaign,"

[WWW Document]. URL <http://www.cdt.org/gilc/report.html>, 9.

49 Ibid.

50 Ibid.

51 Ibid.

52"In China, the Internet is Double-Edged," in The New York Times, Feb. 10, 1999,
1.

53. "China accuses U.S. of seeking to dominate the world," in The Hindustan Times,
India, Feb.2, 2000, [WWW Document]. URL
<http://www.hindustantimes.com/nonfram/020200/detFOR02.htm>

54. "Singapore Unveils Sweeping Measures to Control Words, Images on

Internet," in The Wall Street Journal, March 6, 1996, BS8.

Kuldip R. Rampal. Ph. D.

Professor of mass communication at Central Missouri State University in
Warrensburg. His research on development communication, political
communication, press regulation, media ethics, international broadcasting and
international press has appeared in a variety of books and journals.



https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.hrichina.org/reports/cleanup.html#Recommendations
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.cdt.org/gilc/report.html
https://web.archive.org/web/20040619102206/http://www.hindustantimes.com/nonfram/020200/detFOR02.htm
https://web.archive.org/web/20040619102206/mailto:rampal@cmsu1.cmsu.edu

